جشن نفس با حضور خانواده‌های اهداکننده عضو  در بندرعباس برگزار شد

قابی از قهرمانان زندگی‌بخش هرمزگان



خانواده‌های جان‌بخش اهداکننده عضو در دومین جشن نفس در هرمزگان تجلیل شدند. این جشن در قالب طرحی با عنوان «ایران، دیار نفس»در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو و امید و زندگی بخشیدن به نیازمندان به عضو پیوندی  در بندرعباس برگزار شد.به گفته رئیس  انجمن اهدای عضو ایرانیان ،آمارها نشان می‌دهد 4هزار مرگ مغزی در سال وجود دارد که قابلیت پیوند دارند که فقط یک هزار نفر از این خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت می‌دهند.

           

به گزارش صبح ساحل، دکتر کتایون نجفی زاده  در این مراسم افزود: خانواده‌های اهدای عضو افرادی هستند که در سخت‌ترین شرایط بهترین تصمیم برای زنده نگه‌داشتن عزیزشان و برای  کمک به  بیماران می‌گیرند و این افراد قهرمانانی زندگی‌بخش هستند.وی بابیان اینکه به دلیل دیر رضایت دادن خانواده‌ها، فقط سالی یک هزار نفر اعضای خود را اهدا می‌كنند و بنابراین مابقی  عضو سالم و قابل‌اهدا زیرخاک می‌رود.

دکتر نجفی زاده زمان طلایی برای اهدای عضو حداكثر دو هفته با بیشترین مراقبت‌ها دانست و تصریح کرد: مرگ مغزی، مرگ مطلق یک انسان محسوب می‌شود چراکه  سلول‌های مغزی قابلیت ترمیم ندارد و به‌این‌ترتیب در صورت متلاشی شدن به‌طور کامل از بین می‌روند؛ به زبان ساده فرد مرگ مغزی هرگز به دنیا بازنخواهد گشت. وی ادامه داد:هرچه زمان بگذرد از كیفیت و تعداد اعضای قابل‌اهدا كمتر می‌شود بنابراین نیازمند یك تصمیم‌گیری فوری است. دکتر نجفی زاده  اظهار داشت:وقتی یك كودك دچار مرگ مغزی می‌شود و از دنیا می‌رود به‌شدت غم‌انگیز است اما ازاین‌جهت كه اعضای این كودك می‌تواند نجات‌بخش زندگی كودكانی شود كه هیچ امیدی به زندگی ندارند بسیار خوشحال‌کننده و امیدبخش است.وی در ادامه گفت: از سال 68 با فتوای امام خمینی (ره) اهدای عضو در ایران انجام شد،این فتوا دو سال بعد هم توسط رهبری تائید شد و نقطه عطفی برای ما بود و با این فتوا حتی قبل از تصویب قانون هم پیوند عضو در کشور آغاز شد.مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان مهم‌ترین علت کمبود ارگان‌های پیوندی، عدم رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو به علت نبود آگاهی عمومی از ماهیت مرگ مغزی و اهدای عضو ذکر کرد و یادآور شد:متأسفانه به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها، نبود آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم هنوز  آمار زیادی از اهدای عضو در ایران قابل شهود نیست. این مقام مسوول گفت:می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی مناسب شاهد این باشیم که مشکلات بیماران در انتظار پیوند عضو با فداکاری و اقدام خداپسندانه خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برطرف شود.

 نجات جان 173 بیمار نیازمند پیوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم  با اشاره به اینکه از آبان سال 97 تاکنون 73 نفر اهداکننده عضو  در استان جان 173 نفر بیمار نیازمند پیوند اعضا را نجات دادند گفت: از این 173 نفر، 35 نفر  هرمزگانی بودند.دکتر غلامرضا جاودان افزود: در سال 1401 ،اعضای بدن  17 نفر در هرمزگان اهدا شد که 37 نفر نیازمند عضو دریافت کردند و بیشترین اعضای اهدایی ،کلیه‌ها بوده است.

وی میانگین شاخص اهدا عضو در هرمزگان در بین استان‌های کشور عدد ۱۵ دانست و گفت: این آمار نشان می‌دهد که باید همه افراد جامعه پای‌کار بیایند و این فرهنگ‌سازی را ایجاد کنند.

دکتر جاودان با قدردانی از ایثارگری‌های خانواده اهداکننده عضو گفت:خانواده‌های اهداکننده خدای گونه اجازه دادند که اعضای خانواده‌شان زندگی‌بخش باشند و جشن نفس جشن زندگی بخشی و زیبایی است. وی تصریح کرد: سالانه به علت استقبال نکردن خانواده افراد مرگ مغزی از طرح اهدای عضو، درصد بالایی از عضوهای قابل‌اهدا زیرخاک می‌رود. دکتر جاودان تأکید کرد:آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی باید همواره مدنظر بوده و بدانیم که نجات جان یک انسان به چه اندازه ارزشمند است. وی  افزود: در جامعه ما یکسری افراد به دلیل بیماری‌های مختلف نارسایی عضوی مانند نارسایی کلیه ، کبدی و.. نیازمند پیونده اعضا هستند چراکه این نارسایی‌ها با دارو و درمان روتین قابل‌درمان نیست یکی از راه‌حل آن پیوند اعضا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: افراد به دلایل مختلف مانند  حوادث رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شوند که تا حداکثر  دو هفته می‌توانند به عده‌ای حیات ببخشند. به گفته دکتر جاودان  هشت عضو اصلی بدن ازجمله کبد، کلیه، قلب و ۵۳ نسج ازجمله قرنیه و تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا شود و افراد زیادی را از معلولیت و مرگ نجات دهد.

وی این را هم افزود که ایران در بین کشورهای  آسیایی رتبه اول پیوند  و در جهان رتبه پیوند کبد داراست.

گفتنی است در این مراسم از 14 خانواده اهداکنندگان عضو 1401 ، همچنین کادر درمان و بیمارستان‌ها تجلیل شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها